Nu afvallen met Paleo !

Je bent op deze pagina gekomen omdat je meer wilt weten over het Paleo dieet. Het Paleo dieet is één van de populairste diëten van dit moment. Paleo wordt ook wel eens het dieet van van onze voor-ouders genoemd. Maar dan wel heel lang geleden, terug naar de pre-historie, zover het gaat om onze onze eet-gewoontes. Niet meer bewerkt, maar allemaal puur natuur. Maar hoe doe je dat? Hoe kun jij het Paleo dieet ook in jouw gewoontes krijgen?

We zijn zo langzamerhand zo ver van de natuur af komen te staan, en laat ik stellen dat is aan kant niet slecht, maar als het om onze eetgewoontes aankomt is het dat wel.We zijn enorm gewend geraakt om te koken met allerlei potjes, sausjes, poeders etc. etc. Niet alleen omdat we vaak weinig tijd maken om ons eten te bereiden, maar ook omdat het ook gewoon heel lekker wordt gemaakt met heel veel gemak. Maar echt basic koken zoals vroeger, en dan bedoel ik echt vroeger, dat kennen we niet meer. En dat blijkt nu wel veel gezonder te zijn dan alle toevoegingen die er hedentendage in zitten. We worden van ons hedendaagse voedsel ongemerkt ziek, futloos, gaan meer eten en uiteindelijk worden we steeds dikker en dikker. Het Paleo dieet is geen revolutie, het is alleen het aanpassen van onze eetgewoontes en daarvoor moeten we allereerst onze kook-gewoontes aanpassen.

Puurder eten maakt gezonder

Als we nu eens van alle potjes, sausjes en allerlei ander kunstmatig voedsel zouden afblijven, zouden we een stuk gezonder kunnen leven. Ons lichaam is er gewoon niet op ingesteld. Het tolereert veel, maar op een bepaald moment zegt het STOP. Dan is het vaak al te laat. Bij de een kenmerkt zich dat door een voedsel intolerantie die zich ineens openbaart, en bij een ander die steeds dikker en dikker en futlozer wordt van het eten. Daarentegen blijkt dat mensen die een voedswel intoleratie hebben ontwikkeld, wel heel goed reageren op de voedsel middelen die Paleo voorschrijft.

Wat moet je doen om Paleo te koken?

Het Paleo dieet bestaat uit enkele eenvoudige kook/eet regels. Geen ingewikkelde calorien tellen en dan weer zaken vergeten. Nee Paeo dieet geeft gewoon aan wat je allemaal wel kunt eten en met een aantal simpele recepten is het ook nog eens veel lekkerder t emaken dan ons dagelijkse eten.

Welke voedingsmiddelen zitten er in het Paleo dieet:

Fruit en groenten

Zoals vrijwel iedereen weet zijn fruit en groenten voedingsmiddelen die zeer rijk zijn aan vitamines, mineralen, anti-oxidanten en andere micro-voedingsstoffen. Deze bestanddelen verlagen de kans op het ontwikkelen van ziektes zoals kanker en diabetes, en spelen ook een rol bij het tegengaan van overgewicht.

Magere eiwitten

Zoals je op veel plaatsen op deze site kunt lezen ben ik een groot fan van eiwit. Niet alleen hebben eiwitten een zeer sterk verzadigend effect (je krijgt er minder honger van), ook zijn ze essentieel voor de vorming van cellen en spierweefsel. Magere eiwitten vind je in gevogelte zoals kip, gras-gevoerd rundvlees en vis.

Gezonde vetten

West Europeanen eten te weinig gezonde vetten. Dit is jammer, want uit onderzoek blijkt telkens weer dat mensen die een dieet eten dat rijk is aan onverzadigde vetten, zoals omega-3, minder last hebben van overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Gezonde vetten vind je in noten en zaden, oliën zoals olijfolie, vette vis, avocado en gras-gevoerd vlees.

Wat mag je niet eten?

Het wordt afgeraden om bewerkte voeding te eten. Bewerkte voeding is o.a. brood, pasta, koek & snoep, suiker, zuivel en peulvruchten.

Waarom is het Paleo dieet zo belangrijk?

Van oudsher zijn mensen jagers en verzamelaars. Onze genetica is gebouwd op het eten van natuurlijke voeding. Dat is voedsel waar op te jagen valt (alles wat rent, vliegt en zwemt) of dat te verzamelen is (groente, fruit, bessen, noten en zaden).

Ons voedingspatroon is inmiddels echter aanzienlijk veranderd:

  • 10.000 jaar geleden begon de agrarische revolutie waardoor mensen over de jaren steeds meer granen, zuivel en suikers zijn gaan eten. Ons lichaam kan niet goed overweg met deze stoffen waardoor verteringsproblemen en ‘ziektes’ zoals overgewicht, diabetes en hartziekte ontstaan.
  • De afgelopen 100 jaar is het probleem groter geworden door de ontwikkeling van kunstmatige geur-, smaak-, conserverings- en zoetstoffen die in bijna alle bewerkte voedingsmiddelen in de supermarkt terug te vinden zijn. Er lijkt een zeer duidelijk verband te zijn tussen de toename van deze stoffen in onze voeding en het aantal mensen met overgewicht.

Het idee achter Paleo is om je lichaam enkel die voedingsmiddelen te geven waar het mee overweg kan. Mensen die Paleo eten nemen daarom afscheid van alle graanproducten (brood, pasta, koek, gebak etc.) en andere bewerkte producten (zuivel, kant- en klaarmaaltijden, sausen uit zakjes en potten etc.)

Met het Paleo dieet leer je dus bewerkte voeding te schrappen. Hierdoor wordt je vitaler, energieker, gezonder en slanker.

Maar diëten werken toch niet?

Dieten werkt slechts voor enkelen van ons die een enorme grote discipline hebben. Alle anderen komen in het jo-jo effect terecht en blijven maar doorgaan met het ene dieet na het andere dieet. Maar door het jo-jo-en raken we steeds meer teleurgesteld en breken we ons lichaam steeds verder af.

Het Paleo dieet is geen crashdieet of een eentonig dieet het is eenvoudig weg ‘gewoon’ eten, zonder dat je vervalt in eentonigheid. Eigenlijk is het Paleo dieet helemaal geen dieet, maar een levensstijl. Want je gaat je ook nog eens fitter voelen en gaat daardoor makkelijker er op uit om te sporten, ook al is het gewoon een wandeling, je zult merken dat je er behpoefte aan begint te krijgen. Paleo geeft je heel veel handreikingen om een gezondere levensstijl aan te nemen. Dat is de reden waarom het Paleo dieet één van de weinige goede diëten is die er is!

Nu afvallen met PaleoRaad ik je het Paleo dieet aan?

 

Mijn eigen resultaten zijn erg overtuigend geweest. En niet alleen bij mij heeft Paleo een enorme invloed gehad. Ik krijg nog geregeld mailtjes van lezers die erg blij zijn met de veranderde levensstijl en het bijbehorende gewichtsverlies, afvallen met Paleo lijkt wel eens het meest belonende wat er bestaat

Betekent dit dat ik het met alles in het dieet eens ben? Nee. Zo mag je, als je het Paleo dieet strikt opvolgt, helemaal geen zuivel en peulvruchten eten. Hier ben ik het niet geheel mee eens, omdat ik denk dat deze producten wel degelijk kunnen helpen om op een gezonde manier gewicht te verliezen. Zo kan af en toe yoghurt, kwark of kaas geen kwaad. En zijn peulvruchten juist goede vervangers voor pasta, aardappels en rijst. Peulvruchten eet ik dan ook geregeld.

Ondanks dat ik het dus niet met alle aspecten van het Paleo dieet eens ben, raad ik dit dieet wel aan. Juist omdat het zoveel handvatten biedt om op een relatief eenvoudige wijze veel gezonder te gaan eten en je lichaam van suikerverbranding om te zetten in vetverbranding.

Uiteraard is het aan je zelf om te bepalen hoe strikt je de regels opvolgt. Zelfs al zou je beginnen met twee a drie dagen Paleo per week, dan kun je al een groot effect verwachten (en grote kans dat je nooit meer anders wilt).

Ik eet zelf vijf a zes dagen per week Paleo, en ik voel me daar uitstekend bij. Ik ben er van overtuigd dat jij je met dit dieet ook beter zult voelen en slanker zult worden.

 

Nu afvallen met Paleo?

Paleo dagmenu

Nog niet toe om meteen geld uit te geven aan iets wat je nog niet helemaal kent? Dat begrijp ik wel. Schrijf je nu in voor een gratis E-book met Paleo recepten. Vul je mail adre sin en je ontvangt meteen gratis een menu met recepten voor een dag Paleo.

Daarnaast ontvang je van mij gratis enkele tips om de overgang naar een Paleo levensstijl makkelijker te maken.